خانه / اخبار شرکت / آخرین وضعیت عملیات مهار چاه رگ سفید

آخرین وضعیت عملیات مهار چاه رگ سفید

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: هدف شرکت ملی مناطق نفتخیز این است که همه تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز خطوط خود را از شرکت‌های تولید داخل تامین کند.

به گزارش ایران‌جیب از ایسنا ، بیژن عالی پور در نشست خبری که امروز، ۱۳آبان ماه در حاشیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت در اهواز برگزار شد، با اشاره به بحث آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید، اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با همکاری ملی حفاری ایران در حال آماده سازی محل چاه‌ها، جاده‌های دسترسی و استخر آب هستند و کمتر از چهار روز بیش از۲۵۰ کیلومتر خط لوله آب از دو منطقه رودخانه زهره و امیدیه به سمت چاه ۱۴۷ کشیده شده است .

وی افزود: با توجه به این‌که ساختار ساختمانی منطقه رگ سفید ساختاری پیچیده از گل و سنگ است، کار از طریق بکارگیری بلدوزر و بیل مکانیکی در حال انجام است و خوشبختانه استخر خوبی در محل آماده و اقدامات مناسبی در این استخر برای جلوگیری از هدر رفت آب انجام شده است.

تجهیزات آسیب دیده در محوطه چاه رگ سفید در حال انتقال است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این‌که چهار لوکیشن در منطقه در حال آماده‌سازی است، تصریح کرد: ساخت لوکیشن در حالت عادی بین ۶ تا ۹ ماه زمان نیاز دارد اما خوشبختانه در کمتر از ۱۵ روز این لوکیشن‌ها در حال احداث هستند. بعد از آماده شدن محل چاه‌ها، دو دکل حفاری با ابعاد و حجمی کمتر از دکل‌های چینی به منظور خاموش کردن چاه ۱۴۷ رگ سفید در آن محل نصب خواهد شد .

عالی پور عنوان کرد: علاوه بر احداث چاه‌های انحرافی، از ظرفیت استخر و پمپ‌های آتش‌نشانی نیز برای خاموش کردن آتش سوزی استفاده خواهد شد. در حال حاضر تجهیزات آسیب دیده از روی چاه با همکاری شرکت ملی حفاری ایران به سختی در حال انتقال است تا برای استفاده از چاه انحرافی و استخر آب مشکلی ایجاد نشود .

وی ادامه داد: تمام تجهیزات در منطقه کامل شده است و تمامی نیروها بصورت ۲۴ ساعته مشغول کار هستند .

نوسازی تأسیسات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دستور کار

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این‌که حدود ۶۱ درصد سازندگان، ۳۴ درصد تأمین کنندگان و ۵ درصد از شرکت‌های خدماتی در نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت حضور دارند، گفت: تمام هدف ما این است که در راستای شعار مقام معظم رهبری در جهت اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال کار را پیش ببریم و خوشبختانه با طرح‌هایی که از سوی وزیر نفت ابلاغ شده، نوسازی تأسیسات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دستور کار قرار دارد .

عالی پور ادامه داد: نوسازی تأسیسات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که حدود ۳ میلیون بشکه نفت خام و با احتساب نفت و گاز مایع بیش از ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه تولید دارد، عمدتا بر عهده صنعتگران داخلی است زیرا نوسازی تأسیسات توسط صنعتگران داخلی، اشتغالزایی را به دنبال دارد.

واردات کالای مشابه داخلی متوقف خواهد شد

وی با بیان این‌که واردات تجهیزاتی که از سوی صنعتگران داخلی تولید شوند، متوقف خواهد شد، گفت: در این راستا تاسیسات سرچاهی و خطوط از شرکت‌های صنعتی اطراف اهواز تأمین می‌شود. خطوط لوله‌ موردنیاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز از شرکت لوله‌سازی اهواز و سایر شرکت‌های لوله‌سازی داخلی تهیه می‌شود .

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: هدف شرکت ملی مناطق نفت‌خیز این است که همه تجهیزات و تاسیسات خطوط خود را از شرکت‌های تولید داخل تامین کند. پیش از انقلاب کلیه تجهیزات از خارج تأمین می‌شد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر بسیاری از کالاها و تجهیزات صنعت نفت از داخل تأمین و همکاری‌های بسیار خوبی با سازندگان داخلی ایجاد شده است .

حدود ۴۱ درصد قطعات و تجهیزات از سازندگان خوزستانی تأمین می‌شوند

عالی پور عنوان کرد: حدود ۴۱ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب از سازندگان خوزستانی تأمین می‌شوند و در مجموع ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز ساخت داخل کشور است.

وی گفت: با ابلاغیه وزیر نفت در خصوص ۱۰ گروه کالای اساسی، امیدواریم این کالاها نیز توسط سازندگان داخلی تولید شوند تا نیازی به وارد کردن تجهیزات و تاسیسات صنعت نفت وجود نداشته باشد. در حال حاضر پمپ‌هایSRP، پمپ‌های فرآیندی، پمپ‌های نفت خام و کمپرسورهای C16 بر خلاف گذشته در داخل کشور تولید می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: اقلام ده‌گانه شامل شیر سرچاهی ساخت شرکت بهسازان جنوب، پمپ میله‌ای مکشی و سایر تجهیزات که ساخت آن‌ها توسط معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفته است از جمله تجهیزات مهم تولید داخل هستند.

عالی پور با بیان این‌که صادرات ما در زمان تحریم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه بود، تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بویژه عربستان با کنایه عنوان می‌کردند، ایران درنظر دارد طی ۶ ماه ۵۰۰ هزار بشکه نفت افزایش تولید داشته باشد اما پس از تحریم‌ها در سفر وزیر نفت به نروژ وزرای حاضر در این سفر عنوان کردند ایران تولید خود را افزایش ندهد و در همین حد حفظ کند که با مخالفت وزیر نفت مواجه شدند.

محدودیتی برای تولید نداریم

وی عنوان کرد: بیش از یک میلیون نفت خام، نفتا و گاز مایع تولید کردیم و صادرات غرب کارون و سایر شرکت‌های نفتی کشور بیش از یک میلیون بشکه بود و بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این‌که با توافقات وزیر نفت با سایر کشورها، خوشبختانه علی رغم فرسوده بودن تأسیسات محدودیتی برای تولید وجود ندارد، عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تاکنون هیچگونه وقفه‌ای در تولید و صادرات و تامین خوراک پالایشگاه‌های کشور و پتروشیمی‌های استان بوجود نیامده است.
فلرهای نفتی جمع می‌شود

عالی پور ادامه داد: با امضای تفاهمنامه با یک شرکت ایتالیایی، در آینده دیگر شاهد فلرهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز نخواهیم بود. پیش از این نیز با دو شرکت قراردادی به امضا رسید که گاز فلرهای میادین نفتی کرنج، پارسی، منصوری و مارون را به برق تولید کرده و گاز آن‌ها را به شرکت گاز و یا شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ارسال کنند.

وی گفت: در حال حاضر به علت آنکه در اهواز دو و اهواز سه، مقداری گاز سوزانده می‌شود، دو شرکت در حال کار هستند که تا چند ماه آینده دیگر شاهد فلرهای نفتی در اطراف اهواز نباشیم. همچنین با دستور وزیر نفت در اهواز و مارون هیچ نفتی در گودال سوزانده نمی‌شود و توسط دستگاه MOT فرآوری می‌شود.

تحریم‌ها برای صنعت نفت فرصت بود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این‌که تحریم‌ها برای ما فرصت بود، اظهار کرد: سازندگان داخلی از فرصت تحریم استفاده کرده و به تولید خود شتاب دادند. پیش از تحریم حضور سازندگان تجهیزات داخلی استان خوزستان حدود ۲۳ درصد بودند که در حال حاضر این رقم در استان به ۴۱ درصد و در کشور به ۸۰ درصد رسیده است.

عالی پور گفت: در دوره تحریم بیش از ۳۰ هزار مورد اقدامات مهندسی درون چاهی، بیش از ۶ هزار مورد تعمیرات اساسی تجهیزات، بیش از ۷۰۰ مورد تعمیرات اساسی ماشین آلات، توربین و کمپرسور، بیش از ۷ هزار مورد اصلاحیه فرآیندی، تایید بیش از ۵ هزار مورد اصلاحیه خطوط لوله و بیش از ۳۰ هزار خطوط لوله در ۵ شرکت بهره‌بردار مناطق نفت خیز انجام شد که همه این اقدامات موجب شد پس از رفع تحریم، تولید حداکثری را داشته باشیم.

انعقاد اولین قرارداد توسعه میادین نفتی جنوب تا ۵ ماه آینده

وی گفت: تا ۵ ماه آینده اولین قرارداد در خصوص طرح‌های مطالعاتی میادین نفتی انعقاد خواهد شد. با ۶۰ شرکت داخلی و خارجی از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، مپنا و سایر شرکت‌ها مذاکرات داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: طبق دستور وزیر نفت چند جلسه در خصوص ۱۱ مخزن که به صورت EPCF  هستند، برگزار شد تا با انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها بتوانیم با هزینه‌ای معادل ۳ میلیارد دلار، علاوه بر تولید موجود به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه افزایش تولید داشته باشیم.

علت حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید هنوز مشخص نشده است

عالی پور بین کرد: علت اتفاق اخیر در چاه ۱۴۷ هنوز مشخص نشده و پس از خاموش شدن، کارشناسان مربوطه علت این اتفاق را مورد بررسی قرار خواهند داد.

خشک کردن هورالعظیم برای رسیدن به نفت اشتباه بود ، وی با بیان این‌که خشک کردن تالاب هور العظیم برای رسیدن به تولید نفت روش اشتباهی بود، گفت: طبق گفته وزیر نفت برخورداری هورالعظیم از آب مهمتر از نفت است.

 

 

همچنین ببینید

پترولاتیوم (گریسی) نوار، پرایمر و ماستیک پترورپ کانادا

فروش نوار، ماستیک و پرایمر پترولاتیوم (گریسی) جهت ضدخوردگی اتصالات فولادی، لوله ها، ولوها ، …