خانه / اخبار شرکت / انتخاب دبیرکل جدید اوپک و مخالفت با کاهش تولید نفت

انتخاب دبیرکل جدید اوپک و مخالفت با کاهش تولید نفت

اوپک بی‌اعتنا به بهای پایین نفت همچنان کاهش تولید را رد می‌کند. این سازمان در نشست خود در وین پایتخت اتریش، بر سر محمد بارکیندو از نیجریه به عنوان دبیرکل تازه‌ی این کارتل نفتی به توافق رسید.

محمد بارکیندو نیجریایی دبیرکل تازه‌ی سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) می‌شود. وزیران نفت کشورهای عضو این کارتل نفتی، روز پنجشنبه (۲ ژوئن/۱۳ خرداد) در نشست منظم شش‌ماه یکبار خود در وین پایتخت اتریش، در این مورد به توافق رسیدند.

بارکیندو جانشین عبدالله بدری لیبیایی می‌شود که از سال ۲۰۰۷ دبیرکلی اوپک را برعهده دارد. زمان دبیرکلی عبدالله بدری از مدت‌ها پیش به پایین رسیده بود، ولی کشورهای عضو اوپک نمی‌توانستند بر سر جانشین او به توافق برسند. تا کنون هیچ‌کس به اتفاق آرا به دبیرکلی اوپک انتخاب نشده است.

تولید در سطح “معقول” است

بارکیندو مدیر پیشین شرکت دولتی نفت نیجریه است و مدت کوتاهی دبیرکل موقت اوپک بود. او فعلا برای سه سال انتخاب شده است و از ماه اوت جانشین عبدالله بدری می‌شود.اوپک در حال حاضر به دلیل بهای پایین نفت زیر فشار قرار دارد. با این همه کشورهای عضو اوپک حاضر به کاهش میزان تولید نیستند.

عبدااله بدری، دبیرکل اوپک که بزودی جای خود را به محمد بارکیندو خواهد داد، امروز در حاشیه‌ی نشست این کارتل نفتی در وین گفت که میزان تولید نفت در حال حاضر “معقول” است و کشورهای عضو محدودسازی آن را همچنان رد می‌کنند.

به گفته‌ی بدری، قیمت‌ها در بازارهای نفتی این اواخر خود بخود تثبیت شده‌اند؛ با این همه قیمت‌ها هنوز باید اندکی افزایش یابند تا بتوانند هزینه‌های سرمایه‌گذاری لازم را تامین کنند.

پیامدهای سنگین اقتصادی

کاهش بهای نفت بر روی اقتصاد برخی کشورهای عضو اوپک مانند ونزوئلا تاثیر فاجعه‌باری داشته است و این کشور با بحران اقتصادی عظیمی دست به گریبان است. اما فراتر از اعضای اوپک، برخی دیگر از کشورهای غیرعضو مانند روسیه نیز با حفره‌های بزرگ مالی در بودجه‌ی خود روبرو هستند. بهای نفت اگر چه از ماه ژانویه تا کنون اندکی افزایش یافته، ولی در حال حاضر همچنان هر بشکه حدود ۵۰ دلار و در مقایسه با بهای آن در سال ۲۰۱۴ (هر بشکه ۱۰۰ دلار) بطور چشمگیری نازل است.

کشورهای عضو اوپک پس از سقوط بهای نفت به ابتکار عربستان سعودی و بر خلاف گذشته نخست از کاهش تولید خود صرفنظر کردند تا سهم خود از بازار را همچنان حفظ کنند و دیگر رقبا را به زانو درآورند.اما در ماه‌های گذشته بحث داغی بر سر این موضوع درگرفت که برای تثبیت قیمت‌ها باید میزان تولید را کاهش داد. با این همه کشورهای عضو اوپک در نشست خود در ماه آوریل سال جاری نتوانستند به این توافق دست یابند که میزان تولید نفت خود را دست‌کم در سطح تولید ماه ژانویه ثابت نگه دارند.

عربستان سعودی خواهان آن شد که راکد نگه داشتن میزان تولید برای ایران هم اعتبار داشته باشد. اما جمهوری اسلامی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در ماه ژانویه خواهان آن است که میزان تولید خود را به سطح تولید پیش از تحریم‌های نفتی در تابستان سال ۲۰۱۲ برساند و درآمدهای نفتی خود را برای سروسامان دادن به اوضاع وخیم اقتصادی افزایش دهد.در نشست امروز اوپک کشورهای عضو همچنین توافق کردند که کشور گابون از اول ژوئیه‌ی امسال به عضویت این سازمان پذیرفته شود. این کشور آفریقایی چهاردهمین عضو اوپک است که به آن می‌پیوندد.
royalpooshesh-opec

همچنین ببینید

پترولاتیوم (گریسی) نوار، پرایمر و ماستیک پترورپ کانادا

فروش نوار، ماستیک و پرایمر پترولاتیوم (گریسی) جهت ضدخوردگی اتصالات فولادی، لوله ها، ولوها ، …